torstai 6. elokuuta 2015

Käringsund & Grisslehamn/Ruotsi

Enskäriltä lähdimme jo suht aikaisin aamulla kohti Käringsundia, sillä tiesimme tällöin olevan hyvä sääikkuna. Matka oli lyhyt, noin 7nm ja saavuimmekin hyvissä ajoin paikalle. Käringsund on erittäin suojainen satama, jossa oikeastaan koko lahden toinen reuna on laituria. Tilaa oli hyvin, vaikka tätäkin paikkaa varoitetaan keskikesällä todella täydeksi. Rantautumisen jälkeen alkoikin sitten hieman sataa, joskin kuurottaisesti. Käringsundissa on yksi lahden poukama täynnä venevalkamarakennuksia, todellista saaristomaisemaa.
Käringsund

Koska luvassa oli sadepäivä niin olimme jo aiemmin varanneet risteilyn Ruotsiin Eckerölinelta. Risteilylahjakortin saa satamamaksua maksaessa ja laiva lähtee noin 1km päästä. Kätevää. Niinpä otimme päiväretken Grisslehamniin. Risteilyn pystyy varaamaan jo ennen lahjakortin saamista, mikä onkin suositeltavaa jos mielii buffaan tai ravintolaan. Kesällä alus heittää 3 keikkaa edesakaisin, aikaa menee 2h suuntaansa ja laiva on maissa puoli tuntia. Löytyy myös bussikuljetus Tukholmaan, mutta se kestää melkein kaksi tuntia suuntaan eikä meillä ollu muutenkaan tarvetta lähteä Tukholmaan.

Satamassa oli paljon autoja odottamassa paluukyytiä Ruotsiin ja autopakettia kaupatiin varsin kohtulliseen 10 eur hintaan. Tämä onkin varmasti edullisin reitti tulla Ahvenanmaalle autolla, mutta suomalaisille tietenkin vähän vaikea. Itse reissusta ei suurempaa kerrottavaa ole, mutta saatiinpa täydennettyä skumppavarastoa ja käytyä Ruotsissa. Ruotsin puolella satoi ja ukkosti, joten ei tullut mieleenkään poistua laivasta. Iltapäivällä palasimme takaisin ja satama oli hieman täyttynyt, joskaan ei toki ollut vieläkään täynnä. Huono kesäsää ilmeisesti verottanut veneilijöitä.