lauantai 25. heinäkuuta 2015

Plan B - Ahvenanmaa

Keliennusteet näytti surkeilta Höga Kustenin suhteen, joten mietittiin asiaa uudestaan. Ahvenanmaan suunnalle ennusteet näyttivät jos nyt ei ihan helteitä niin kuitenkin aurinkoista lähipäiville, joten äänestystuloksella 2-0 päätimme suunnata ainakin aluksi Ahvenanmaalle, josta olisi vielä optio jatkaa mahdollisen kelimuutoksen takia nopeasti Höga Kustenille. Koska Ruotsiin ei ollut sovittu sen tarkempia treffejä ja aikataulupaineitakaan ei ollut, tuntui tämä ehdottoman hyvältä ratkaisulta - mennään siis sinne missä paistaa!

Ahvenanmaan satamakirja pääsi siis yllättävänkin nopeasti käyttöön ja ensimmäiseksi paikaksi valitsimme Enklingen. Nautimme mainiosta lounaistuulesta ja matka taittui mukavasti. Perillä on oikeastaan vain yksi suuri laituri, joka toimii samalla aallonmurtajana - kannattaa valita sisäpuoli siis, jos mahdollista. Muita veneitä oli vain muutama, joten suurta kesäruuhkaa ei ollut havaittavissa - muutamasta poijusta riitti jokaiselle oma. Satamaan tuli vielä ennen iltaa pari ruotsalaista purkkaria, jolloin Ruotsi-Suomi -edustukset menivät tasan!

Sataman palvelut ovat luonnonläheiseksi satamaksi ihan hyvät - vettä saa pumpusta, sähköä satamaveijari toi laiturilla jatkoroikilla, oli grillipaikkaa ja lainapyöriä ja lisäksi oman kelluvan saunan sai vuokrata hintaan 13€. Satamamaksun ollessa 12€ voi sanoa että paikassa on ihan hyvä hinta/laatu-suhde. Hanna kävi kaupassa ostoksilla ja Nikke suunnitteli grillaukset. Illalla mentiin vielä saunaan ja käytiin toki myös uimassa - uskomattoman kirkkaassa vedessä. Illan kruunasi Hannan ostamat paikalliset mansikat ja skumppa. Loistopaikka ja kivaa vaihtelua palvelusatamien jälkeen, voi suositella.

Enklinge

Enklingen sympaattinen sauna

Maisemaa saunan kuistin tuolelta

Kesän maut - tuoreet paikalliset mansikat ja skumppa!

Enklingen sijaan olimme miettineet pari mailia etelämpänä ollutta Glada Laxenia (ravintolan mukaan), joka siis sijaitsee Kumlingen pohjoispuolella sijaitsevalla Bärön saarella. Koska meillä ei nyt ollut kiirettä niin ajateltiin, että otetaan leppoisasti ja otetaan väliin todella lyhyt päiväsiirtymä. Tulimme paikalle jo aamupäivällä, jolloin paikkoja oli jo vapautunut ja pääsimme kivasti suojan puolelle kylkikiinnitykseen.

Itse paikkahan on vanha merivartioasema, joka lopetettiin 90-luvun lopulla. Sitten sinne polkaistiin ravintola ja löytyipä ihan majoitustilojakin 5-10 huonetta. Vähän siis sama konsepti kuin Utössä, mutta pienemmässä mittakaavassa. Veneilijälle täällä on lähes vastaavat palvelut kuin Enklingessä, mutta korkeampaan hintaan ja kauppa sekä grillauspiste puuttuivat. Toisaalta täällä on vartiotorni (ei se lehti) sekä tietenkin itse ravintola. Tutustuimme luonnollisesti molempiin.

Merivartiotorni on yhä pystyssä, mutta ovi on lukossa alhaalla - avaimen saa ravintolasta. Sitten vain 137 porrasta ja on ylhäällä. Maisemat ovat komeat ja täältä todellakin näkee kauas. Vaikkei korkeanpaikan kammoa ollutkaan niin tornin huipun pienoinen heiluminen vähän jännitti. Räpsittiin kuvia ja tultiin alas. Tässä vaiheessa sataman lähtöliikenne oli muuttunut saapuvaksi liikenteeksi.

Käytiin vielä poimimassa mustikoita, joita löytyy ravintolan kulmalta alkavan luontopolun varrelta paljon. Valitettavasti metsässä oli myös runsaasti hyttysiä, joten poimittiin vain mustikkapiirakan tarpeiksi. Olimme varanneet ravintolasta illaksi pöydän ja vaikka itse satama ei tullutkaan täyteen, oli ravintola täynnä. Ruoka oli hyvää, kuten asiaan kuuluu. Täällä sai myös Ahvenanmaan oman panimon, Stallhagenin, valmistamia oluita, joista mielenkiintoisin on tietenkin "historic beer". Tämä olut on tehty noudattamalla samaa koostumusta, joka oli ollut oluessa, joka löytyi muutama vuosi sitten eräästä uponneesta aluksesta. Tämä taisi olla se sama alus, jonka samppanjat kaupattiin kohtuullisen kovaan hintaan. Olut oli ihan ok, pikanttina lisänä siinä on oikea luonnonkorkki.

Glada Laxenin laiturissa

Näkymä venevajasta

Kelluva sauna täälläkin

Merivartiotorni

Näkymää tornista

Tornin huipulla

Maisemaa
Maisemaa länsi-koillinen

Paikallinen erikoisolut - historiallisella reseptillä!

Glada Laxen on ihan asiallinen paikka, jossa pääsee syömään ulos sekä katselemaan maisemia korkealta tornista, mutta samanlaista "leppoisaa lomafiilistä" se ei tarjonnut kuin Enklinge. Molemmat ovat kuitenkin hyviä pysähdyspaikkoja matkalla Ahvenanmaalle.