lauantai 25. heinäkuuta 2015

Turun saaristoon: Korpooström & Nauvo

Hangosta lähdimme maanantaina aamulla jatkamaan matkaa. Tuuli oli idästä, joten länteen suuntautuva siirtymä oli ihan järkevä valinta. Niinpä pian satamasta lähdön jälkeen tempaisimme genuan auki ja päästelimme menemään. Vauhti vaihteli melkoisesti, mutta huiput oli yli 8 solmua. Ihan kiva. Jiippejä tuli melkoisesti, mutta päästiin ihan kivasti koko matka vain myötätuulikäännöksillä. Vasta Korpooströmin edustalla vedettiin genua takaisin rullalle.

Muuten keli oli ok, aluksi jopa kuuma, mutta viimeisen tunnin pilasi sade. Kokonaisuutena kuitenkin oikein hyvä purjehduspäivä - reilut 50 mailia ja keskinopeus oli 6,5 solmua. Varsin ok. Korpooström oli aika täynnä, mutta löysimme paikan niin, että seuraavaksi päiväksi luvattu länsituuli osuisi nokkaan. Ensin syötiin, sitten saunaan ja lopuksi veneellä lettukestit. Illan ja yön satoi melkoisesti.

Tuulenpuoleiset veneet nykivät melkoisesti, ei toki erotu kuvassa

Korpooström

Aamulla ei ollut kiirettä, tuuli oli tosiaan kääntynyt ja hetki käytiin läpi miten lähdetään laiturista. Kuten monesti, tässäkin nopeus ja oikea-aikaiset toimet köysien kanssa varmisti onnistuneen lähdön. Sitten vain fendarit talteen ja genua ulos hyvälle myötäiselle. Tuttujakin nähtiin matkalla, mutta muutaman jiipin lisäksi muuta mainittavaa ei ollut matkalla Nauvoon. Satama oli täydehkö, mutta viukaan mahtui ja yllättäen naapuriveneessä tervehti vanha työkaveri.

Olimme jo Korpooströmissä nähneet hieman modatun Maestro 35:n, jossa oli tehty lisäkulkuaukko pääsitloodaan, josta pääsi suoraan perähyttiin (samaan tyyliin kuin esim. Jonmeri 40 tai Swan 40), mutta Nauvossa oli laiturissa erikoinen korotetulla salongilla oleva Maestro 35. Vene oli kohtuullisen hyvin varusteltu matkavene, mutta silti erikoinen kansiratkaisu hämmästytti - kansi näytti ihan alkuperäiseltä.

Erikoinen Maestro 35

Peräkansi sivulta

Nauvoon päättyi Laurin purjehdus ja meillä alkoi suunnittelu Ruotsiin siirtymiseksi. Ajatus oli huitaista jonnekin Kustavin/Uudenkaupungin suunnalle, josta yhdellä noin 160nm huitaisulla olisi pelipaikoilla. Ennusteet näytti huonoilta niin sateen, lämpötilan kuin tuulenkin suhteen. Niinpä päätimme ottaa yhden ylimääräisen päivän Nauvossa, vaikka seuraava päivä ei lopulta ollutkaan kovin sateinen - harmaa vain. Illalla jyrisi ja salama iskikin lähelle satamaa, mutta kuitenkin riittävän kauas.

Täydehkö Nauvon satama

Sähköpisteiden kapasiteetti on alakanttiin...