torstai 13. marraskuuta 2014

Säätiedot pidemmillä purjehduksilla

Nyt on se aika vuodesta kun monet suomalaisetkin venekunnat laittavat veneitään Kanarian suunnalla ylityskuntoon ja onpa jotkut jo lähteneetkin kohti Karibiaa. Kun oma vene on talviteloilla niin kerrotaan hieman näille vielä purjehtiville olennaisesta asiasta nimittäin säätiedoista ja miten niitä voi saada matkalla.

Reissun aikana meiltä kyseltiin miten oikein saamme säätiedot veneelle kun ollaan merellä viikko tai pidempään vesillä ilman nettiä vai onko meillä edes säätietoja. Tähän on muutama lähestymistapa. Osa veneilijöistä ei juuri välitä säästä, toiset vain katsovat sopivan keli-ikkunan mihin lähteä ja luottavat sitten pärjäävänsä, jotkut puolestaan hankkivat mahdollisimman kattavat ennusteet, suunnittelevat sen perusteella lähtöajan ja matkalla hankkivat tuoreet säätiedot lähinnä satelliittipuhelimen tai satelliittien kautta toimivan nettiyhteyden avulla. Sitten on toki niitäkin, jotka kyttäävät sääikkunaa, mutta koskaan ei ole sopiva keli, joten jämähtävät satamaan. Jokainen taaplaa tavallaan ja toimii sen mukaan mikä itselle parhaiten sopii.

Meillä kuvio meni niin, että seurasimme tietenkin maissa netin kautta sääennusteita. Riippui hieman missä mentiin, mutta yleensä muutamaa palvelua käyttäen sai aika hyvän kokonaiskäsityksen. Meillä oli käytössä pääasiassa Windguru, PassageWeather sekä Predictwind. Nämä riittivät hyvin Kanarialle asti kun merellä oltiin maksimissaan vain 4 päivää putkeen. Pidemmille ylityksille latasimme Passageweatherin ennusteet sekä gribit ja matkan varrella myös latasimme uudet gribit satelliittipuhelimen nettiyhteyden avulla.

Lisäksi kun matkassa on satelliittipuhelin niin voi myös saada säätietoja kotijoukoilta tai erikseen hankitulta säävelholta. Tämä on äärimmäisen kätevää silloin kun taustaväki pystyy seuraamaan reittiä reaaliajassa ja katsomaan useita eri sääennusteita ja siten arvioimaan tulevaa säätä. He sitten lähettävät tarvittavia vinkkejä, ohjeita tai varoituksia tekstiviestillä satelliittipuhelimeen (sekä Inmarsatin että Iridiumin puhelimiin lähetys internetissä ilmaista), jotka veneellä voidaan lukea ja tehdä tarvittavia muutoksia reittivalintaan. Hyvin hyödyllistä vähänkään pidemmillä ylityksillä ja lisää mielestäni turvallisuutta. 

Mikä ihmeen grib? 

Grib on lyhennys GRIdded Binarysta, joka käytännössä tarkoittaa tiettyä tiedostomuotoa, jossa kuvataan säätilaa. Yleensä siitä muodostuu kuva tietyn alueen säästä - useimmiten tuulesta, mutta monesti näytettävät tiedot pystyy määrittelemään tilaus/latausvaiheessa. Tuulen lisäksi voi ladata myös ennusteen aalloista (suunta ja korkeus + swelli) sekä virrasta, lämpötilasta, ilmanpaineesta, sateesta, pilvisyydestä jne. Gribin voi ladata ilmaiseksi eri sääpalveluiden kautta, joskin sitten vielä tarvitsee jonkin ohjelman, jolla katsoa tiedostoja. Näitäkin saa ilmaisia, ihan hyviäkin vielä.

Me käytimme hetken aikaa tabletissa erästä ohjelmaa, mutta siirryimme nopeasti käyttämään vain läppäriä, johon sai kiinni satelliittipuhelimen. Läppäriin olimme asentaneet ohjelmaksi ZyGribin, joka oli varsin toimiva ohjelma. Siinä pystyy määrittelemään grib-tilaukseen tarkasti mistä alueelta haluaa tietoa, mitä kaikkea tietoa tarvitsee sekä miltä ajalta ja millä frekvenssillä. Näin siirrettävän datan määrää pystyi kontrolloimaan hyvin ja normaali muutaman päivän ennuste latautui parissa minuutissa (no, yhteysajasta varmaan yli puolet meni erilaiseen kytkentään ja handshake-vaiheeseen, itse lataus kesti alle minuutin). Kustannusta tästä tuli noin euron/minuutti, eli budjetti ei kaadu vaikka lataisi tiedot päivittäin ylityksillä.

ZyGribin käyttöliittymä (www.zygrib.org)
ZyGribin käyttöliittymässä voi valita näytettävät tiedot kuvassa ja muut tiedot näkyvät sivupalkissa sikäli kun ne sisältyivät grib-tilaukseen. Siinä missä ZyGrib lataa gribit niin toinen vaihtoehto on tilata gribit sähköpostilla. Tällöin tilaussähköpostiin tulee vastauksena tilattu grib-tiedosto sähköpostin liitteenä. Tässä on myös sellainen vaihtoehto, että voi tilata ennakkoon tietyin intervallein tulevan grib-tiedoston määrittelemillään spekseillä. Kätevä silloin kun haluaa seurata samaa aluetta pidempään.

Zygribin suurena plussana on ilmaisuuden lisäksi myös se, että siihen voi ladata jo valmiiksi maailman pohjakartan, jolloin sitä ei enää erikseen tarvi ladata gribien taustalle. Tämä säästää todella paljon dataa ja siten euroja. Kun grib-tiedosto on ladattu koneelle se on tietenkin järkevä tallentaa ja tutkia tarvittaessa myöhemmin uudestaan. Lähinnä näiden tietojen perusteella teimme päätöksen Kap Verdeltä lähdettyämme koukata hieman aiemmin etelään, jossa oli silloisen ennusteen mukaan paremmat tuulet. Todellisuudessa eroa ei juuri ollut, mutta ajatus oli hyvä.


Entäs ne muut?

PassageWeather on näppärä silloin kun on hyvä tai edes kohtuullinen nettiyhteys käytettävissä. Palvelusta voi vain katsoa, mutta myös ladata helposti haluamansa alueen sääennusteen viikoksi. Plussaa tässä on se, että PassageWeather antaa säätiedot kuvana, jossa on kartta pohjalla. Näin ollen ennusteita voi selata kuin valokuvia esim. tabletilla tai läppärillä, miksei kännykälläkin. Tämä toisaalta tekee tiedostot suuriksi, jolloin niiden lataaminen satelliittipuhelimella on hidasta ja kallista. Ennen lähtöä satamasta ladattuna kuitenkin varsin hyvä ja hyödyllinen. Käytettiin paljon. 

Tuuliennuste ARC-reitille (www.passageweather.com)

Esimerkiksi ylläolevasta tuuliennusteesta nähdään, että Kanarialla on juuri nyt todella heikkoja tuulia ja jopa vastatuulta alkumatkasta Karibialle (kuten muuten oli meilläkin tasan vuosi sitten). Lisäksi tuuli on aika heikko ja vasta viimeiselle kolmannekselle olisi parempi tuuli. No, tämä on vain yhden hetken ennuste, joten luonnollisesti pitää katsoa pidemmällä aikavälillä. Ennusteesta kuitenkin näkee, ettei pasaati vielä puhalla kunnolla. Yleensä tuulet ovat vielä tässä vaiheessa hieman epävakaisia (vaikka moni aloittaakin ylityksensä marraskuussa - maksimoidakseen ajan Karibialla) ja tilanne normalisoituu yleensä joulukuun lopulla. Niinpä varmin ylityskeli olisikin todennäköisesti joskus tammikuun alussa. Passageweatherin sivuilta saa myös tarkempaa tietoa vallitsevista virroista ja tuulista maailman merillä sekä ennusteet myös aalloille ja muulle. Toimii myös ihan Itämerelle.


Windguru on lähinnä kai surffareille suunnattu sääpalvelu, josta voi katsoa tiettyjen sijaintien sääennusteen, painottuen tuulenennustamiseen. Tämä ennuste on kuitenkin hyvin paikallinen ja meidän kokemuksen mukaan luotettava vain parin päivän päähän, vaikka ennustetta riittää viikoksi. Tämä on hyvä tsekata lähtö- ja saapumissatamasta kun tekee lyhyempiä purjehduksia. Toki tämä antaa kohtuullisen kuvan myös yleisestä säätilasta valitussa paikassa. Käytettiin aika paljon Euroopassa.

Espoon Haukilahden ennuste (www.windguru.cz/fi)
Windguru antaa ennusteissaan eniten painotusta tuulelle, mutta kertoo myös mm. lämpötilan, pilvisyyden ja pilvikerrosten peittävyyden sekä sademäärän. Ihan ok, mutta toimii lähinnä parin päivän etäisyydelle ja silloinkin voi tulla muutosta. Tosin tämä pätee aika moneen muuhunkin sääennustuspalveluun. Plussaa tässäkin on edullisuus, eli palvelu on ilmainen.

Predictwind on hyvin samanlainen kuin Windguru, mutta antoi taas yhden vertailutiedon lisää sekä antaa myös graafisen esityksen kuten Passageweather. Tätä käytettiin myös jonkin verran, mutta osin maksullisena tyydyimme karvalakkiversioon. Sekin riitti ihan hyvin. Luonnollisesti muitakin sääpalveluita erityisesti purjehtijoille on vaikka kuinka. Tässä nyt oli vain tarkoitus esitellä muutama, joita me käytimme matkalla. Itämerellä yleensä riittää yksi sääennuste ja jos se on kovin kiharainen niin sitten tietenkin voi olla tarpeen tarkastaa muitakin lähteitä.
 
Matkalla oppi sen, että itämeren ulkopuolella yksi tietolähde ei oikein ole riittävä vaan kannattaa vilkaista useampaa. Lisäksi tällöin korostuu myös aaltoennusteen merkitys - sillä on suuri vaikutus kun mennään pienemmillä veneillä. Useampia ennusteita seuraamalla voi huomata jotain outoa, mikä pakottaa tarkempaan tutkimiseen tai sitten oma käsitys tilanteesta vain vahvistuu. Molempi parempi. Lisäksi satelliittipuhelin osoittautui varsin hyödylliseksi erityisesti säätietojen saamisessa tekstiviestitse veneelle ja myös nopean lisätiedon pyytämisessä - taustajoukoissa kannattaakin olla joku sääasioista ymmärtävä tai sitten hankkia palvelu joltain sen taitavalta. 

Ilman säätietoja ja satelliittipuhelimia on purjehdittu menestyksellä maailman ympäri, mutta itselle tieto ei tässä tapauksessa tuo tuskaa vaan ehkä enemmän varmuutta ja voi ainakin yrittää välttää ylimääräisiä haasteita. Kyllä niitä muutenkin riittää. Näissä yllä mainituissa sääpalveluissa on se plussa, että niitä voi kokeilla kuka vain ihan ilmaiseksi. Aika nopeasti pääsee perille siitä, mikä toimii itselle ja mikä ei.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti